Szczepienia ochronne
Wprowadzenie
Scenariusz „Szczepienia ochronne” powstał, w odpowiedzi na rozpowszechniane, głównie za pomocą mediów społecznościowych, mylne informacje o znaczeniu szczepień ochronnych. Liczba oraz zasięg fake newsów dotyczących szczepień, czyli nieprawdziwych lub częściowo nieprawdziwych wiadomości, wzrosła podczas pandemii COVID-19. Dlatego realizując scenariusz, uczniowie poznają istotną rolę, jaką pełnią szczepienia ochronne w zapobieganiu chorobom zakaźnym i ich powikłaniom.
Cele edukacyjne
Uczeń:
- Definiuje czym jest szczepionka;
- Opisuje podstawowy mechanizm działania szczepionki;
- Wymienia choroby, których rozwój został zatrzymany przez szczepionki.
Czego potrzebujesz
- scenariusz lekcji,
- komputer/tablet z dostępem do Internetu,
- prezentacja multimedialna,
- karty pracy
Podstawa programowa
Wymagania ogólne. Uczeń:
- Posługuje się podstawową terminologią biologiczną;
- Interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe. Uczeń:
- Przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS);
- Porównuje istotę działania szczepionek i surowicy, podaje wskazania do ich zastosowania oraz uzasadnia konieczność
stosowania obowiązkowych szczepień.
Plan lekcji
Wprowadzenie do lekcji - faza wstępna (5 minut)
- Przedstaw uczniom cele lekcji. Powiedz uczniom, że poznają rolę, jaką pełnią szczepienia ochronne w zapobieganiu chorobom zakaźnym i ich powikłaniom.
Jak pokonać chorobę? (25 minut)
Czym jest COVID-19? – Przypomnienie
- Korzystając z materiałów dla nauczyciela i prezentacji przedstaw uczniom najważniejsze fakty o COVID-19.
Ćwiczenie – Zapamiętaj to (1)
- Rozdaj uczniom karty pracy 1. Przeprowadź z uczniami ćwiczenie “Zapamiętaj to (1)”. Celem ćwiczenia jest przygotowanie uczniów do wyjaśnienia mechanizmu komórek pamięci immunologicznej. Na tym etapie nie omawiaj ćwiczenia.
Ćwiczenie – Jak pokonać chorobę
- Podziel uczniów na 4 grupy. Rozdaj uczniom karty pracy, flipcharty, flamastry. Zadaniem grup uczniów będzie zapoznanie się z opisami wybranych jednostek chorobowych Polio i Ospy (2 grupy pracują równolegle nad jednym opisem), a następnie przygotowanie dla klasy krótkiej prezentacji na temat wybranej choroby (w tym: skutków choroby, liczby zachorowań i zgonów we wskazanym okresie).
Prezentacja uczniowska
- Uczniowie prezentują zebrane informacje na forum.
Dyskusja
- Podsumuj prezentacje. Zapytaj uczniów jak sądzą co wpłynęło na zakończenie lub ograniczenie rozprzestrzeniania się danej choroby. Zwróć uwagę uczniów na znaczenie postępów nauki w zahamowaniu rozprzestrzeniania się choroby. Skorzystaj z materiałów dla nauczyciela.
Ćwiczenie – Zapamiętaj to (2)
- Rozdaj karty pracy 2. Przeprowadź z uczniami ponownie ćwiczenie “Zapamiętaj to (2)”. Celem ćwiczenia jest przygotowanie uczniów do wyjaśnienia mechanizmu działania komórek pamięci immunologicznej.
Jak działają szczepionki? (5 minut)
Jak działa szczepionka
- Opowiedz uczniom jak działa szczepionka. Bazując na wykonanych ćwiczeniach “Zapamiętaj to (1) i (2)” wytłumacz na czym polega mechanizm pamięci immunologicznej. Wyjaśnij, w jaki sposób szczepienia chronią populację przed zachorowaniem na choroby takie jak COVID-19.
Podsumowanie (5 minut)
Podsumowanie zajęć
- Zadaj uczniom pytanie: czy należy zaprzestać szczepień ochronnych przeciw chorobom takim jak ospa, polio, COVID-19? Poproś uczniów o uzasadnienie swojego zdania.