Wirus, wariant, szczep
Scenariusz “Wirus, wariant, szczep” powstał w odpowiedzi na rozpowszechniane, głównie za pomocą mediów społecznościowych, błędne/mylne informacje o wirusach, a zwłaszcza wywołującym chorobę COVID-19, wirusie SARS-CoV-2. Ponieważ podstawę edukacji stanowią fakty naukowe, a nie przekonania o nich, podczas lekcji uczniowie przypomną sobie i utrwalą najważniejsze informacje o wirusach. Dzięki temu będą gotowi na zdobycie nowych wiadomości, niezbędnych do odpowiedzi na pytanie, dlaczego ważne jest badanie sekwencji RNA wirusa w kontekście rozwoju pandemii.
Realizując scenariusz, nauczyciel i uczniowie korzystają z e-usługi Interaktywna mapa rozwoju COVID-19, która ma na celu dostarczenie interaktywnych wizualizacji danych o pochodzeniu i rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2.
Cele edukacyjne
Uczeń:
- definiuje pojęcia: wariant, szczep;
- rozpoznaje na schemacie elementy budowy wirusa;
- omawia rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2;
- prezentuje publicznie efekty swojej pracy;
- przekazuje prawidłowo informację zwrotną.
Czego potrzebujesz
- scenariusz lekcji,
- komputer/tablet z dostępem do Internetu,
- e-usługa Interaktywna mapa rozwoju COVID-19,
- prezentacja multimedialna.
Podstawa programowa
Wymagania ogólne
- wykazuje, że różnorodność biologiczna jest wynikiem procesów ewolucyjnych, posługuje się podstawową terminologią biologiczną, interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe
- uczeń wyjaśnia istotę procesu ewolucji organizmów i przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu – E2-PODST-BIOL-2.0-VI.1
Plan lekcji
Wprowadzenie do lekcji - faza wstępna (10 minut)
- Nawiąż do tematu lekcji. Poproś uczniów o wymienienie znanych im wirusów.
- Przedstaw uczniom cel lekcji, zadaj pytanie kluczowe, na które podczas lekcji uczniowie będą poszukiwać odpowiedzi: Dlaczego ważne jest badanie materiału genetycznego wirusa?
- Wyświetl schemat budowy wirusa grypy. Poproś uczniów o nazwanie elementów oznaczonych a-d na schemacie (a – białka powierzchniowe , b – osłonka zewnętrzna, c – białkowy płaszcz, d – materiał genetyczny).
- Wyświetl schemat budowy wirusa SARS-CoV-2. Zapytaj uczniów o podobieństwa w budowie wirusa SARS-CoV-2 do wirusa grypy.
Rozprzestrzenianie, mutacje, szczepy - faza wykonawcza (30 minut)
Rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2
- Omów sposób przedostania się wirusa SARS-CoV-2 do organizmu człowieka z uwzględnieniem roli białka kolca (białka S).
- Zapytaj uczniów o to, który element budowy wirusa odgrywa kluczową rolę w rozprzestrzenianiu się infekcji.
Mutacje na przykładzie wirusa SARS-CoV-2
- Na przykładzie schematu omów pojęcia: sekwencja, mutacja.
- Poproś uczniów o wykonanie ćwiczenia “Mutacje”.
- Wyjaśnij uczniom, że w trakcie postępu pandemii i infekowania kolejnych osób, SARS-CoV-2 tak jak i inne wirusy ciągle się zmienia (ewoluuje), a w jego materiale genetycznym (cząsteczcei RNA) pojawiają się liczne mutacje.
- Uruchom e-usługę Interaktywna mapa rozwoju COVID-19, wyświetl drzewo filogenetyczne, postępując zgodnie z instrukcją nr 1. Wyjaśnij, w jaki sposób zobrazowano tempo zmian wirusa w czasie.
Wariant czy szczep?
- Na przykładzie schematu wyjaśnij czym różni się wariant wirusa od szczepu.
- Uruchom e-usługę Interaktywna mapa rozwoju COVID-19, postępuj zgodnie z instrukcją nr 2.
Podsumowanie i refleksja - faza podsumowująca (5 minut)
Podsumowanie
- Poproś uczniów o odpowiedź na pytanie: Dlaczego ważne jest badanie sekwencji RNA wirusa?
- Przeprowadź quiz.
Refleksja
- Zapytaj uczniów o wrażenia z lekcji.
Opcjonalnie
- Poproś uczniów o przygotowanie trójwymiarowego modelu budowy wirusa SARS-CoV-2.