Odporność, profilaktyka, szczepionka
Wprowadzenie
Scenariusz „Odporność, profilaktyka, szczepionka” powstał, aby promować wśród uczniów, a za ich sprawą wśród szeroko pojętej społeczności szkolnej, nawyki zmniejszające narażenie na zakażenie się wirusem SARS-CoV-2.
Powszechnie wiadomo, że wirus ten wywołuje chorobę COVID-19, a zakażenia odnotowano prawie na całym świecie.
Podczas zajęć uczniowie przypomną sobie i utrwalą wiadomości z zakresu odporności organizmu, poznają podstawowe zasady profilaktyki podczas pandemii COVID-19 oraz odpowiedzą
na pytanie: Czy szczepionki zatrzymają pandemię?
Cele edukacyjne
Uczeń:
- Omawia działanie układu odpornościowego.
- Wymienia czynniki chorobotwórcze.
- Rozróżnia odporność swoistą i nieswoistą.
- Wymienia zasady profilaktyki podczas pandemii COVID-19. 6.
- Omawia sposób działania szczepionek.
- Uzasadnia konieczność szczepień.
- Prezentuje publicznie efekty swojej pracy.
- Przekazuje prawidłowo informację zwrotną.
Czego potrzebujesz
- scenariusz lekcji,
- komputer/tablet z dostępem do Internetu,
- prezentacja multimedialna.
Podstawa programowa
Wymagania ogólne. Uczeń:
- Posługuje się podstawową terminologią biologiczną.
- Interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.
Wymagania szczegółowe. Uczeń:
- Przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS).
- Podaje wskazania do zastosowania oraz uzasadnia konieczność stosowania obowiązkowych szczepień.
Plan lekcji
Wprowadzenie do lekcji - faza wstępna (10 minut)
- Nawiąż do tematu lekcji. Poproś uczniów o wyjaśnienie, dlaczego szczepi się małe dzieci. Zapytaj, przeciw jakim chorobom zostali zaszczepieni.
- Przedstaw uczniom cel lekcji, zadaj pytanie kluczowe, na które podczas lekcji uczniowie będą poszukiwać odpowiedzi:
Czy szczepionki zatrzymają pandemię COVID-19?
Materiały:
- Prezentacja
Odporność organizmu
Odporność organizmu
- Wyjaśnij, na czym polega odporność organizmu.
- Zapytaj uczniów o to, co może rozpoznawać układ odpornościowy człowieka jako czynniki chorobotwórcze. Następnie wyświetl grafikę, na której się one znajdują.
Materiały:
- Prezentacja
Typy odporności
- Omów odporność swoistą i nieswoistą, wskazując na różnice między nimi.
Materiały:
- Prezentacja
Profilaktyka
- Zapytaj uczniów o znane im zalecenia zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID-19.
- Wyświetl grafikę przedstawiającą zbiór zasad, do których należy się stosować.
Jak działają szczepionki?
- Wyświetl film przedstawiający sposób działania szczepionek. Powiedz, że sposób działania szczepionek jest bardzo podobny, niezależnie czy to szczepionki przeciw grypie, czy COVID-19.
Materiały
- Prezentacja
- Film https://youtu.be/JT6f7JXJ2VU (03:01-03:28)
Dlaczego warto się szczepić?
- Wyświetl film przedstawiający znaczenie szczepień. 2.
- Zapytaj uczniów, dlaczego warto się szczepić.
Materiały
- Prezentacja
- Film https://youtu.be/JT6f7JXJ2VU (03:30-05:20)
Szczepionki przeciw COVID-19
- Zapytaj uczniów o znane im szczepionki przeciw COVID-19.
- Poproś uczniów, aby korzystając z Bazy Wiedzy, odpowiedzieli na pytanie: Twoim zadaniem jest zamówienie szczepionki do punktu szczepień, w którym nie ma zamrażarek utrzymujących ultraniską temperaturę (-70 stopni Celsjusza). Którą szczepionkę przeciw COVID-19 zamówisz i dlaczego?
Materiały:
- Prezentacja
- Baza Wiedzy https://wlkp.covidhub.pl/baza-wiedzy/
Podsumowanie i refleksja - faza podsumowująca (5 minut)
Podsumowanie
- Poproś uczniów o odpowiedź na pytanie: Czy szczepionki zatrzymają pandemię COVID-19?
- Przeprowadź quiz.
Materiały:
- Prezentacja
- Quiz
Refleksja
- Zapytaj uczniów o wrażenia z lekcji.
- Opcjonalnie:
Poproś uczniów o przygotowanie infografiki pokazującej, jak skutecznie chronić się przed wirusem SARS-CoV-2.